Uber či neuber

Spor o Ubery je filosoficky a politicky fakt hustej.

Zapomeňme na demagogické a zkreslené argumenty obou stran sporu, neboť jim jde o velké peníze a podívejme se na to, jak je to doopravdy.

Jde o spor dvou rovnocenných principů. Jde o pravidla trhu a hranice liberalismu, což jsou naprosto zásadní věci.

Liberalismus i zdravý rozum říká, že každý může podnikat, pokud neohrožuje druhé, nebo pokud neporušuje zákon. Zákonů omezujících podnikání by mělo být co nejméně. Zkušenost ukazuje, že férové podnikání prospívá nejen podnikatelům samotným, ale všem.

Z tohoto hlediska je aplikace Uber fantastická. Zákazníkům garantuje dostupné taxi prakticky kdekoli. Cena je nižší než u většiny tradičních taxislužeb. Možnost, že budete okradeni, se limitně blíží nule. Řidiči, kteří jsou líní, nespolehliví nebo hrubí jsou díky systému hodnocení zákazníky vyloučeni. Naopak šikovným řidičům se otevírá velmi slušná možnost přivýdělku, který musí řádně zdanit.

Věc je výhodná pro všechny, krom klasických taxislužeb. Ty chápou řidiče Uberu jako nekalou konkurenci. Není to jen závist neschopných?

V tomto případě nikoli.

Pokud chcete získat licenci jako řidič taxislužby, musíte obstát ve zkouškách. Kdykoli můžete být kontrolován, odpovídáte za pohodlí a bezpečnost zákazníka. Jistě, jsou velkozloději pro hlavičkou taxi, což ovšem nemůže být vyčítáno poctivým taxikářům, jako nemůže být vyčítáno poctivým ministrům, že vedle nich ve vládě sedí velkozloději pod hlavičkou ministra.

Stojí tu tedy proti sobě dva posvátné principy: Svoboda podnikání a posvátnost smlouvy dvou dospělých lidí a ochrana zákazníka před nespolehlivými podnikateli.

Co má dostat přednost?

Uber.

Ne proto, že by pře taxíkářů proti němu byla planá.

Proto, že je modernější, je něco jako textilní stroje, které v Británii ničili nespokojení dělníci, protože jim berou práci. Ekonomika příštích let se bude odehrávat virtuálně. Každý bude mít možnost se do ní zapojit pro nás dnes nevídaným způsobem.

Popravdě řečeno, celou žhavou při ale vyřeší milosrdný čas. Za deset let se budou elektrická auta řídit sama a nebudete potřebovat ani taxíkáře, ani uberistu. A bude nové aplikace…

Takže tak, děcka

Oskar

Co je fakt důležitý

Nebulvár

Z mého kulturního života

Vydavatel: Martin Komárek
Šéfredaktor: Martin Komárek
Vedoucí zpravodajství: Martin Komárek
Redaktor: Martin Komárek
Redakční poslíček: Martin Komárek

Kontakt: martin@komarkovynoviny.cz

KOMÁRKOVY SMÍCHOVSKÉ NOVINY